UNGDOM

Anatoliens kvinnor och ungdomsförening

Anatoliens kvinnor och ungdomsförening är en förening som har ett starkt band och gemenskap mellan generationer. De har som mål att stötta och vägleda familjer som behöver rådgivning. Ett urval bland föreningens aktiviteter är kulturevent, hantverk och matlagning- och sykurs. Föreläsningar, workshops, läxhjälp och språkträning (svenska och engelska) finns också med på agendan. Något utöver dessa som uppskattas av medlemmarna är deras festliga sammankomster, mamma och dotter-kvällar samt utflykter.

Aktiviteter: Bakning, sykurs, språkträning, sammankomster, mamma- och dotter-kvällar, föreläsningar, utflykter, läxhjälp
Var: Föreningslokalen på Turbingatan 8
Vem kan delta: Kvinnor, barn och unga
Startade: 2005
Kontakt: Elif Eken, telefon: 0739827115. Mail: anatoliens_kvinnor@hotmail.com

Green light international organisation Sweden (GLIOS)

Green light international organisation är en internationell organisation som bildades 2010 i Biskopsgården. GLIOS startades för att skapa en meningsfull fritid för barn och unga efter deras skoltid. Deras syfte är att skapa rum för minoriteter i samhället som inte har det ekonomiska stödet för att delta i ett föreningsliv. Det kostar ingenting för barn och ungdomar att delta i GLIOS verksamheter. GLIOS jobbar med många olika frågor och ordnar många olika aktiviteter runt om i Göteborg. Till exempel har de kvällsaktiviteter för nyanlända, bokklubb för barn och unga, sport- och spelkvällar för ungdomar och helgaktiviteter för ensamstående föräldrar. De arbetar också med dans och musik.

Aktiviteter: Fotboll, spelkvällar, mingelkvällar och annat som önskas av ungdomarna
Var: Lokal i Kviberg och olika lokaler i Göteborg
Vem kan delta: Barn och ungdomar mellan 7-25
Startade: 2010
Kontakt: Banye Kelvin Kainebi, telefon: 0733837039, mail: glios.org@gmail.com

Hisingens Unga Ledare

Hisingens Unga Ledare är en ideell förening som ordnar aktiviteter för ungdomar som är mellan 16-26 år. Verksamheten fokuserar på ledarskap, att driva verksamhet och skapa evenemang.

Föreningen grundades av ungdomar som har gått Ungdomssatsningen Hisingens ledarutbildning, som nu vill fortsätta skapa egna aktiviteter och evenemang.

Aktiviteter: Stöttning av unga som vill driva verksamhet och skapa evenemang.
Var: Lokalen finns på Myntgatan i Ungdomssatsningens lokaler. Aktiviteter sker även på andra platser
Vem kan delta: Ungdomar mellan 16-26 år som bor i Biskopsgården, men   ungdomar från andra områden får också vara med.
Kontakt: Diana Pisau, telefon: 0739784943. Mail: hisingen.ungaledare@gmail.com

Human Rights Movement (HRM)

Human Rights Movement är en ideell förening som erbjuder en plattform där ungdomar och unga vuxna kan kämpa mot orättvisor tillsammans. Föreningen skapar möjlighet att lära sig om mänskliga rättigheter, engagera sig i humanitära frågor, föra kampanjer och göra studieresor. Föreningen vill lyfta diskussionen kring förorter, och lyfta förorterna.

Aktiviteter: Plattform där unga kämpar mot orättvisor tillsammans och engagerar sig för mänskliga rättigheter.
Var: Träffas på olika ställen där aktiviteterna genomförs
Vem kan delta: Alla som vill skapa mer jämlikhet och bekämpa orättvisor
Kontakt: Mail: humanrightsmovementgbg@gmail.com

Somali Education and Development Organization (SEDO)

SEDO är en ideell förening som arrangerar aktivitetet såsom läxhjälp, fotboll för barn och ungdomar, trygghetsvandringar och föreläsningar. SEDOs mål är att engagera ungdomar i Biskopsgården så att de får en bra vardag. SEDO hjälper ungdomar som hamnat snett att komma tillbaka in i samhället, och vägleder ungdomar i deras utbildning.

Aktiviteter: Läxhjälp, fotboll för barn och ungdomar, föreningsvandringar, föreläsningar, med mera.
Var: Föreningen har ingen lokal. De träffas på olika platser beroende på aktivitet.
Vem kan delta: Alla.
Startade: 2015
Kontakt: Haydar Jamal, telefon 0790192612, mail: haydar.jamal@hotmail.se

Neutrala Ungdomsföreningen (NUF)

NUF är en ideell förening som driver en rad olika aktiviteter. När föreningen bildades 1997 var det en förening där unga spelade fotboll. Men sedan dess har föreningen anpassat sin verksamhet efter de behov som de ser i Biskopsgården. Idag driver de bland annat läxhjälp, föräldragrupp, tjejverksamhet, språkcafé, ungdomsläger och fotbolls- och basketskola. De driver också projekt, till exempel ett projekt där de har hjälpt unga som vill lämna kriminaliteten. NUF har öppen verksamhet i deras lokaler vid Godvädersgatan.

Aktiviteter: Läxhjälp, fotboll, föräldragrupp, kvinno- och tjejgrupper, nattvandring, läger, streetbasket, öppen verksamhet, m.m.
Var: Egen lokal på Flygvädersgatan 8 vid Svarte Mosse. Ordinarie öppettid är kl 15-21.
Vem kan delta: Alla!
Startade: 1997
Kontakt: Mail: info@neutrala.se

NUFs INSTAGRAM

Vi dom Unga

Vi Dom Unga är en ideell förening som riktar sig till unga vuxna som kämpar för att få bukt med kriminaliteten i Biskopsgården. Vi Dom Unga har skapat en plattform för diskussion där unga får möta politiker och makthavare för att diskutera ungdomars situation utifrån deras egna perspektiv. Föreningen vill vägleda unga vuxna in i vuxenlivet, skapa utvecklande mötesplatser, och se till att mer resurser läggs på unga.

Aktiviteter: Plattform för unga att diskutera situationen i förorten utifrån deras egna perspektiv
Var: Träffas på olika platser när de har möten och aktiviteter
Vem kan delta: Unga vuxna, helst boende i Biskopsgården, som kämpar för att få bukt med kriminaliteten. Äldre vuxna kan bistå med hjälp.
Kontakt: Mail: vidomunga@gmail.com

Västra Hisingen Basketbollklubb (VHB)

Västra Hisingen Basketbollklubb beskriver sin verksamhet som en ideell samhällsnyttig organisation som har idrott och rörelse som verktyg. Basket är det som verksamheten kretsar kring, men det handlar inte om basketträningar. Föreningen driver även flera sociala projekt. Bland annat har de en ledarskapsutbildning för ungdomar, och arrangerar sommaraktiviteten BonnierHoops. Träningarna hålls i Sjumilahallen.

Aktiviteter: Basket, sociala projekt, ledarskapsutbildningar
Var: Sjumilahallen
Vem kan delta: Unga som är intresserade av basket, sociala projekt och ledarskap
Startade: 2014
Kontakt: Maila kansli@vhbasket.se

Aktiva Mammor

Aktiva Mammor är en ideell förening som genomför olika aktiviteter såsom nattvandring, mammaträffar, kvinnoträffar och barn- och ungdomsaktiviteter. Aktiva Mammor vill hjälpa ungdomar att förebygga kriminalitet, och skapa trygghet i Biskopsgården. De är mentorer för barn, ungdomar och mammor.

Aktiviteter: Nattvandring, föreningsvandring, mammaträffar, kvinnoträffar, matlagning, barn- och ungdomsaktiviteter.
Var: Mestadels i Hyresgästföreningens lokal på Rimfrostgatan och utomhus.
Vem kan delta: Kvinnor, barn och unga
Startade: 2019
Kontakt: Ashgan Abdow Ali, telefon: 0762469034. Mail: cabdow-11@hotmail.com

Conde BJJ & MMA Biskopsgården

Conde BJJ och MMA är en kampsportsförening som har sin huvudsakliga verksamhet på House of Champions vid Vågmästareplatsen, men sedan två år också finns i Biskopsgården. Verksamheten i Biskopsgården riktar sig framförallt till barn. De flesta deltagarna är mellan sju och 13 år.
Braziliansk jiu jitsu är en sport som går ut på så kallad markkamp, det vill säga brottning med olika lås såsom armlås och fotlås. BJJ innehåller inga slag eller sparkar. Sporten är ganska lik judo i stilen.

Aktiviteter: Träning i Brasiliansk jiu jitsu
Var: House of Champions och Sjumilahallen
Vem kan delta: Barn och ungdomar
Startade: 2018
Kontakt: Ring Sjumilahallen, telefonnummer 031-368 22 52

Futari gensei ryu dojo

Föreningen Futari gensei ryu dojo är en kampsportsförening med inriktning på traditionell karate. Träning erbjuds två gånger i veckan på Sjumilahallen för både barn och vuxna. Ni som har varit på Sjumilahallen har kanske förundrats över de 40-tal barn som är helt tysta under ett träningspass. Det beror nämligen på föreningens hårda arbete kring karatens värdegrund. Integration är också en aspekt som föreningen jobbar mycket med. Alla är välkomna att träna, oavsett religiös klädsel eller funktionsvariationer.

Aktiviteter: Kampsport med inriktning på traditionell karate
Startade: 2006
Kontakt: Mikael Brandt, telefon: 0769498354. Mail: info@genseiryudojo.se, mikael@genseiryudojo.se

Västra Hisingen Basketbollklubb (VHB)

Träningarna hålls i Sjumilahallen.

Aktiviteter: Basket, sociala projekt, ledarskapsutbildningar
Startade: 2014
Kontakt: Maila kansli@vhbasket.se

Hisingens Boxningsklubb

I en källarlokal på Vårväderstorget håller en av Sveriges äldsta boxningsklubbar till – Hisingens Boxningsklubb. Flera dagar i veckan är lokalen fylld av boxare i alla åldrar, både nybörjare och proffs. Här har många medlemmar tränat sig till fina utmärkelser, och flera SM-guld har kammats hem av föreningens boxare genom åren.
Förutom att arrangera träningar, ordnar klubben även läger och åker på turneringar.

Aktiviteter: Boxning
Var: Lokal på Vårväderstorget 4
Vem kan delta: Barn, ungdomar och vuxna
Startade: 1927
Kontakt: Maila hisingensboxningsklubb1927@gmail.com

Hisingens Tennisklubb

Hisingens Tennisklubb är en förening med lång spännande historia, och stora framtidsplaner. Ända sedan 1971 har klubben arrangerat tennisträning på planerna vid Länsmansgårdens Motionscentrum. Eftersom de endast har utomhusbanor, spenderar de hösten och vintern på Gothia Tennis i Tuve. Det finns dock planer på att i framtiden kunna bygga en tennishall, så att träningen inte behöver flytta.
Under somrarna arrangerar klubben tennisskola; en uppskattad aktivitet som lockar många barn och unga.

Aktiviteter: Tennis
Var: Länsmansgårdens tennisbana (vid motionscentrum) och på Gothia Tennis i Tuve.
Vem kan delta: Alla som vill spela tennis, unga som gamla
Startade: 1971
Kontakt: Michael Svensson, mail: msdata1010@gmail.com

Lindholmens BK

Lindholmens BK är en förening som hade sitt säte på Lindholmen redan år 1932. År 1970 flyttade klubben till Länsmansgården. Här fick de en ny klubbstuga och ett helt nytt område att utveckla sin fotbolls- och boule-verksamhet i.
Klubbens hemmamatcher spelas på Länsmansgårdens idrottsplats. Klubbens A-lag för herrar spelar i skrivande stund i en old boys serie. Damernas A-lag i klass 2 avslutade år 2020 på sjunde plats i sjumannafotboll, där sju spelare inklusive målvakt spelar istället för elva som det vanligtvis är inom fotboll.
Klubbstugan är öppen för allmänheten när bouleträning pågår. Gäster är varmt välkomna dit för att ta en kopp kaffe.

Aktiviteter: Fotboll och boule
Var: Egen klubbstuga bredvid Länsmansgårdens motionscentrum
Startade: 1932. Sedan 1970 på sin nuvarande plats
Vem kan bli medlem: Alla som är intresserad av fotboll
Kontakt: Larry Hedlund, telefon: 0706319469. Mail: lbklarry@gmail.com

Meeting Plays

Meeting Plays är en fri konst- och teaterverksamhet som skapar plats, utmanar strukturer och vill förändra samhället genom konst och kultur. Verksamheten har ca 3000 deltagare per år.
Sedan starten 2013 har Meeting Plays jobbat med konst- och kulturprojekt kopplade till specifika bostadsområden. De har tidigare skapat verksamhet i flera av Göteborgs stadsdelar och även i andra städer. Men sedan 2017 har Meeting Plays till största del varit i Biskopsgården, och här planerar de att stanna.

Aktiviteter: Center för communitykonst och -teater, med mötesplatser, skapande verkstäder, kulturskola, kurser, Kultur-camping, Kulturhus Ute, med mera.
Var: Lokalen Slottet på Friskväderstorget bredvid internationella förskolan samt på olika platser i området.
Startade: 2013
Kontakt: Maila kontakt@meetingplays.se, eller kom till lokalen Slottet.

Bosna IF-LJILJAN

Bosna IF-Ljiljan grundades för att föra ihop de bosnierna som hade flytt kriget på tidigt 90-tal. Det blev en säker plats för alla bosnier att komma, dricka kaffe och helt enkelt prata ut. Så beskriver föreningens kontaktperson Mirza Budlimic föreningen Bosna IF-Ljiljan, som sedan 1993 bedriver ungdomsverksamhet i Biskopsgården.
Föreningen har en egen klubbstuga vid Länsmansgårdens Motionscentrum, nära natursköna Sjumilaskogen. Klubbstugan har en tillhörande innergård där man kan spela minigolf.
På vardagar är klubbstugan öppen från klockan 16 till 20, och under helgen från klockan 11 till 21. Utöver detta är den alltid öppen när föreningen har sina aktiviteter.

Aktiviteter: Idrott och kultur. Fotboll, schack, dans, med mera
Var: Klubbstugan i Länsmansgården, Temperaturgatan 80.
Startade: 1993
Kontakt: Mirza Budimlic, telefon: 0705194942, mail: bosnaif@gmail.com

Brämaregårdens FC

Fotbollsklubben Brämaregårdens FC har sedan starten 2012 arbetat för att skapa en aktiv fritid och ett socialt sammanhang för sina medlemmar.

Brämaregårdens FC har träning de flesta dagar i veckan på olika platser på Hisingen. Verksamheten kretsar dock kring Ryaskolan och hemmaplanen Blidvädersplan som nyligen fått en efterlängtad rejäl uppfräschning i form av konstgräs. Vid Blidvädersplan har de också en egen föreningslokal. Lokalen hyrdes till en början men 2017 kunde föreningen köpa lokalen.

Aktiviteter: Fotboll
Var: Blidvädersplan, Södra Biskopsgården
Vem kan delta: Ungdomar och vuxna som vill spela fotboll
Startade: 2012
Kontakt: bramaregarden@hotmail.com

IFK Göteborg i Biskopsgården

Projektet “IFK motion flickor” är en satsning som föreningen IFK Göteborg inom “IFK i samhället” drog i gång 2017. Syftet är att skapa jämlik hälsa genom att öka unga flickors delaktighet, trygghet och förbättring av hälsan. Detta görs genom fotboll i flera av Göteborgs olika stadsdelar, bland annat i Biskopsgården.
En gång i veckan träffas ledare och lokala förebilder, det vill säga ledare som är förankrade i området och som har en bra kommunikation med barn och ungdomar. Det är öppen verksamhet för flickor från 9 – 16 år där fotboll, lek, rörelse och andra aktiviteter står i centrum.

Aktiviteter: Kamratskap och god hälsa genom fotboll
Var: Inomhus i Sjumilahallen, och på courten utanför Sjumilahallen. Även på Svartedalsskolan.
Vem kan delta: Flickor 9 – 16 år
Startade: 2017
Kontakt: Elisabeth Anderton, telefon: 031-703 73 26,
mail: elisabeth.anderton@ifkgoteborg.se

Solväders FC

Solväders FC är en fotbollsklubb som också brinner för de sociala frågorna.
Det var 2009 som ett kompisgäng kom till tränare Hector Valeria och berättade att de ville göra någonting nytt i stadsdelen.
Solväders FC har i skrivande stund ett ungdomslag och ett herrlag. Herrlaget spelar i division 7. Klubben har även verksamhet i så kallad “gåfotboll”, då äldre och pensionärer spelar enklare fotboll utifrån sina egna förutsättningar.
Klubben har en egen klubblokal på Klarvädersgatan 1 nära Friskväderstorget. I klubblokalen sänder de ibland närradio i samarbete med Radio Panamericana Gotemburgo, som sänder nyheter från Chile och Sverige på FM 106,3.
Tidigare höll Solväders FC träningar på Länsmansgårdens idrottsplats, men spelar numera på Bravida Arena i Rambergsstaden.

Aktiviteter: Fotboll och sociala frågor.
Var: Klubblokal på Klarvädersgatan 1. Träningar på Bravida Arena.
Startade: 2009
Kontakt: Hector Valeria, mail: valeriahector97@gmail.com, telefon: 0705411793

Förenad turkisk ungdom (FTU)

Sedan starten 1978 har föreningen Förenad turkisk ungdom, som i folkmun kallas för FTU, främjat samexistens och ömsesidig tolerans mellan den turkiska gruppen och det svenska samhället.
Föreningen har varit och är än idag ett ankare för turkiska ungdomars behov av att bevara sin kulturella identitet.
Grundmålen som föreningen har baseras på Sveriges grundlag, som är förverkligandet av de demokratiska rättigheterna. Dessa är bland annat att främja barn och ungdomars demokratiska fostran, jämställdhet mellan könen och jämlikhet mellan olika ungdomsgrupper.
I FTU möts kultur och sport, inte minst fotboll som är den förenande länken mellan generationer av ungdomar som har tagit över föreningen över åren.

Aktiviteter: Kultur, fotboll
Var: Klubbstuga på Vårvädersgatan 14, hemmaplan på nya Blidvädersplan
Vem kan delta: Alla som är intresserad av kultur och/eller fotboll (barn, ungdomar och vuxna)
Startade: 1978
Kontakt: ftugbg@gmail.com

Cykelfrämjandet Göteborg

I Göteborg har Cykelfrämjandet flera projekt igång. Ett är stadscykelturer för barn där barn får möjlighet att öva sig på olika trafiksituationer i sällskap av erfarna vuxna cyklister, så kallade ”cykellotsar”. Målet är att genomföra stadscykelturer i alla delar av staden.
Ett annat projekt är ”Frihet på cykel” som finns i Norra Biskopsgården, Bergsjön, Gårdsten, Lövgärdet, Hammarkullen, Hjällbo och Tynnered. ”Frihet på cykel” handlar om att skapa möjligheter så att alla som vill ska kunna få lära sig cykla.
Cykelkurserna är kostnadsfria och alla över 13 år är välkomna att delta. Kurserna är mycket populära bland vuxna, särskilt bland kvinnor, och blir snabbt fulltecknade. Volontära instruktörer lär deltagarna hantera en cykel.

Aktiviteter: Cykelaktiviteter
Var: Olika platser i Göteborg
Startade: 2018 i Norra Biskopsgården
Kontakt: Mail: emelie.enoksson@cykelframjandet.se

Vill din förening vara med?

Vill din förening vara med på hemsidan? Känner du till en förening i Biskopsgården som inte är med på hemsidan än? Kontakta oss!

kontakt@bibvannerna.se