PENSIONÄR

GAIK (Göteborgs AIK)

GAIK är en anrik förening med historia från tidigt 1900-tal. För nästan hundra år sedan fram till 2019 var GAIK en aktiv fotbollsförening, med framgångsrika herr- och damlag. Nu beskriver sig föreningen som en pensionärsförening, där medlemmarna träffas för att fika, gå på museum, spela dart och annat. GAIK har en egen, stor klubbstuga som också går att hyra, läs mer här. Föreningen drömmer försiktigt om samarbeten med andra idrottsföreningar. De ser gärna att fotbollen lever vidare.

Aktiviteter: Träffar för äldre, uthyrning av klubbstugan
Var: Sunnerviksgatan 42
Startade: 1928
Kontakt och frågor om lokalbokning: Ordförande Claes Atterheim, 073-772 53 28

Länsmansgårdens Bouleklubb

Boule är en sport som går ut på att kasta klot så att de landar så nära en liten träkula som möjligt. Länsmansgårdens bouleklubb har funnits sedan 1998. Men då tillhörde de Lindholmens fotbollsklubb. 2008 startade de en egen förening, men håller fortfarande till vid Lindholmens fotbollsklubbs klubbstuga vid Länsmansgårdens motionscentrum. Under somrarna träffas klubbens drygt 30 medlemmar ungefär två-tre gånger i veckan. När det blir för kallt för att spela utomhus flyttar de spelet till boulehallen Majhallen i Majorna.

Aktiviteter: Boule
Var: Bouleplanerna i närheten av Länsmansgårdens motionscentrum.
Vem kan delta: Alla
Startade: 1998 via Lindhomens fotbollsklubb. 2008 som egen förening.
Kontakt: Bo Feiff, telefon: 0708326632, mail: bo.feiff15@gmail.com

Kulturföreningen Dalgårdarna

Kulturföreningen Dalgårdarna har sysslat med många olika aktiviteter under åren, sedan starten 1982. Förutom hantverk och slöjd har de arrangerat kamratcirklar, haft snickeri, spelat curling och samarbetat med PRO-dansen. Det är medlemmarna själva som bestämmer vilka aktiviteter som ska drivas, och det är hantverk såsom vävning och sömnad som har varit det mest populära genom åren. Men det är gemenskapen som är det viktigaste.

Aktiviteter: Vävning, slöjd, hantverk, sömnad, stickning, med mera
Var: Hyresgästföreningens lokal Fyren på Väderilsgatan
Startade: 1982
Kontakt: Ring Marianne Andersson, telefon: 070 335 34 86

PRO HSB Regnbågen-Vindrosen

PRO HSB Regnbågen-Vindrosen är en förening som ordnar aktiviteter och sammankomster för pensionärer. Föreningen är en del av den nationella organisationen PRO, Pensionärernas riksorganisation, som har lokala föreningar runt om i hela landet.
PRO är Sveriges största mötesplats för pensionärer, med cirka 320 000 medlemmar. Och drygt 120 av de medlemmarna är med i Biskopsgårdens lokala PRO-förening Regnbågen-Vindrosen.
PRO HSB Regnbågen-Vindrosen ordnar träffar för sina medlemmar varannan vecka.

Aktiviteter: Sociala aktiviteter för pensionärer
Var: HSBs lokal på Väderbodarna 5
Vem kan delta: Pensionärer som är medlemmar i PRO
Startade: “För länge sedan”
Kontakt: Anna-Greta Ranmalm, telefon: 0790 00 36 95

IF Warta

IF Wartas verksamhet är fotboll och futsal. Sju dagar i veckan tränar deras drygt 400 medlemmar på Sälöfjordsvallen. Det är full aktivitet i föreningen, som har fotbollslag i 14 olika åldersgrupper; barn, unga, vuxna och pensionärer.
Föreningens historia började i slutet av år 1928 då ett gäng killar bestämde sig för att starta en idrottsförening. När de behövde inspiration för att komma på ett bra namn, tog de en promenad i Sannegårdshamnen för att se vad båtarna hette. De såg båten Warta, och så var beslutet taget. IF Warta bildades 1929.
IF Warta förvaltar lokalen Wartagården på Södra Sälöfjordsgatan 29, tillsammans med handbollsföreningen HP Warta och bordtennisklubben BTK Warta.

Aktiviteter: Fotboll, futsal och pensionärsverksamhet
Var: Sälöfjordsvallen
Vem kan delta: Barn, unga, vuxna och pensioner
Startade: 1929
Kontakt: fuifwarta@gmail.com

Korpen Göteborg

Idrott och motion ska vara för alla. Inte bara för de som vill satsa hårt och träna flera dagar i veckan för att platsa in i ett A-lag. Det är Korpen Göteborgs bestämda övertygelse.
Korpen Göteborg är en stor förening som idag har runt 6500 medlemmar. Korpen arrangerar idrottsverksamhet inom flera olika idrotter. Det vanligaste är att ett kamratgäng går ihop och bildar ett lag, som sedan ansluter sig till föreningen. Men det går också bra att höra av sig till Korpen som enskild individ, om man är intresserad av att börja träna någon av idrotterna.
I Biskopsgården arrangerar Korpen seniorgympa på Vårvinden en gång i veckan. En mycket populär aktivitet som är öppen för pensionärer.

Aktiviteter: Seniorgympa, dans, bordtennis, boule, fotboll, friidrott, innebandy, hockey.
Var: Många olika platser i Göteborg. I Biskopsgården är det seniorgympa på Vårvinden.
Startade: 1941
Kontakt: Mail: kent@korpengoteborg.se

Vill du vara med?

Vill din förening vara med på hemsidan? Känner du till en förening i Biskopsgården som inte är med på hemsidan än? Kontakta oss!

kontakt@bibvannerna.se