KVINNOR

Aktiva Mammor

Aktiva Mammor är en ideell förening som genomför olika aktiviteter såsom nattvandring, mammaträffar, kvinnoträffar och barn- och ungdomsaktiviteter. Aktiva Mammor vill hjälpa ungdomar att förebygga kriminalitet, och skapa trygghet i Biskopsgården. De är mentorer för barn, ungdomar och mammor.

Aktiviteter: Nattvandring, föreningsvandring, mammaträffar, kvinnoträffar, matlagning, barn- och ungdomsaktiviteter.
Var: Mestadels i Hyresgästföreningens lokal på Rimfrostgatan och utomhus.
Vem kan delta: Kvinnor, barn och unga
Kontakt: Ashgan Abdow Ali, telefon: 0762469034. Mail: cabdow-11@hotmail.com

Anatoliens kvinnor och ungdomsförening

Anatoliens kvinnor och ungdomsförening är en förening som har ett starkt band och gemenskap mellan generationer. De har som mål att stötta och vägleda familjer som behöver rådgivning. Ett urval bland föreningens aktiviteter är kulturevent, hantverk och matlagning- och sykurs. Föreläsningar, workshops, läxhjälp och språkträning (svenska och engelska) finns också med på agendan. Något utöver dessa som uppskattas av medlemmarna är deras festliga sammankomster, mamma och dotter-kvällar samt utflykter.

Aktiviteter: Bakning, sykurs, språkträning, sammankomster, mamma- och dotter-kvällar, föreläsningar, utflykter, läxhjälp
Var: Föreningslokalen på Turbingatan 8
Vem kan delta: Kvinnor, barn och unga
Startade: 2005
Kontakt: Elif Eken, telefon: 0739827115. Mail: anatoliens_kvinnor@hotmail.com

Kultur Kvinnor Förening Hill

Kultur Kvinnor Förening Hill är en ideell förening vars aktiviteter främst riktar sig till kvinnor, mammor, tjejer och barn. De arrangerar aktiviteter såsom danskurser, matlagningskurser och sykurser. De samarbetar även med andra liknande kvinnoföreningar i området, med att skapa mötesplatser för de som vill träffas och umgås. Föreningen har även aktiviteter för nyanlända i form av mentorskap och samhällsguidning.

Aktiviteter: Danskurs, matlagningskurs, sykurs och andra mötesplatser. Aktiviteter med andra kvinnoföreningar.
Var: Mestadels på Hyresgästföreningens lokaler i området vid Väderilsgatan, Sjumilahallen och utomhus.
Vem kan delta: Alla kvinnor med barn, tjejer och unga
Startade: 2012
Kontakt: Alem Nur, telefon: 0736410078. Mail: alem-nur@hotmail.com

Meeting Plays

Meeting Plays är en fri konst- och teaterverksamhet som skapar plats, utmanar strukturer och vill förändra samhället genom konst och kultur. Verksamheten har ca 3000 deltagare per år.

Sedan starten 2013 har Meeting Plays jobbat med konst- och kulturprojekt kopplade till specifika bostadsområden. De har tidigare skapat verksamhet i flera av Göteborgs stadsdelar och även i andra städer. Men sedan 2017 har Meeting Plays till största del varit i Biskopsgården, och här planerar de att stanna.

Aktiviteter: Center för communitykonst och -teater, med mötesplatser, skapande verkstäder, kulturskola, kurser, Kultur-camping, Kulturhus Ute, med mera.
Var: Lokalen Slottet på Friskväderstorget bredvid internationella förskolan samt på olika platser i området.
Vem kan delta: Alla
Startade: 2013
Kontakt: Maila kontakt@meetingplays.se, eller kom till lokalen Slottet.

Moving Queens

Moving Queens är en dansgrupp för kvinnor i alla åldrar. Föreningen bildades 2017 efter att Göteborgs Stad hade arrangerat ett dansprojekt med koreografer från Rotterdam. Moving Queens har dansträningar en dag i veckan, och är öppna för alla kvinnor som vill röra på sig och dansa tillsammans.

Aktiviteter: Rytmiska rörelser till musik för kvinnor i alla åldrar
Var: Olika lokaler i Biskopsgården, så som Orkanen och Solglimten. På sommaren hålls aktiviteterna utomhus.
Vem kan delta: Alla kvinnor oavsett bakgrund och ålder
Kontakt: Bodil Karlsson, telefon: 0709920980

Azari-kvinnors förening Parlaq

Azari-Kvinnors Förening ”Parlaq” är en kulturell och social ideell förening med kvinnoperspektiv. Föreningen har funnits i 23 år och startades för att främja azerbajdzjaner och andra turkisk-, persisk- och svensktalande kvinnor och familjer och bidra till integration.

Aktiviteter: Internationell matlagning, bakning, föreläsningar, information och erfarenhetsutbyte, filmvisning, lätt gympa, dans, musik, enkel bokläsning för att träna svenska, utflykter och radioprogram, m.m.
Var: Träffpunkten Monsunen och andra platser i Biskopsgården
Vem kan delta: Alla kvinnor och familjer i Göteborg med omnejd
Startade: 1998
Kontakt: Nahid Zandjanchi, nahid.zandjanchi1319@gmail.com, mobil 073-349 67 69

Takarale development organisation (TDO)

Takarale Development Organisation (TDO) är en nystartad förening som brinner för att skapa meningsfulla aktiviteter för kvinnor, tjejer och barn. Föreningen startades under sommaren 2020, och har på bara några månader redan fått 50 medlemmar. Namnet kommer från staden i Somalia som grundarna kommer från.
Föreningen ser ett stort behov av fler aktiviteter och mötesplatser för kvinnor, tjejer och barn i Biskopsgården.

Aktiviteter: Gemenskap för kvinnor, tjejer och barn
Var: Olika platser i Biskopsgården. Har ingen egen lokal.
Vem kan delta: Kvinnor, tjejer, barn
Startade: 2020
Kontakt: Maila Suleekha Abdi: suleekhaabdi77@gmail.com

Kurdiska kvinnor för integration

Kurdiska Kvinnor för Integration är en partipolitiskt och religiöst obunden förening som jobbar för integration och interaktion av kurdiska kvinnor i det svenska samhället.
Föreningen ordnar många olika aktiviteter. De har frukostträffar varje söndag, då föreningens medlemmar träffas och äter frukost tillsammans samtidigt som de diskuterar aktuella frågor i föreningen.
Föreningen anordnar också seminarier och föreläsningar om olika ämnen, till exempel hedersrelaterat våld.

Aktiviteter: Frukostträffar, seminarier och föreläsningar, sportaktiviteter, folkdans, matlagningskurs, demokratikurs, hemspråksundervisning, med mera.
Var: Egen lokal på Friskväderstorget 4
Vem kan delta: Alla
Startade: 2000
Kontakt: Fadime Duzgun, mail: kurdiskakvinnor@gmail.com

Nätverket-Väninna

Föreningen Nätverket-Väninna är en förening som jobbar för kvinnor och tjejers, samt ungdomars, rättigheter. Bland annat genom att hjälpa tjejer och mammor att integreras i det svenska samhället, stärka tjejer och ensamstående mammors självförtroende, skapa broar mellan ungdomar och deras mammor, och utbilda om våld i nära relationer.

Aktiviteter: Jobbar för kvinnors rättigheter och ordnar sociala aktiviteter för kvinnor.
Var:  Hela Göteborg
Vem kan delta: Alla mammor med barn, ensamstående mammor, kvinnor och unga kvinnor.
Kontakt: Fadime Duzgun, mail: natverk.vaninna@gmail.com

Dock City Rollers

Roller derby är en fullkontaktsport som utövas på rullskridskor. Den som tittar på en match kommer märka att det är en sport fylld av fart och tacklingar, men också spännande strategier och komplexa regler.
Dock City Rollers bildades i slutet av 2012. De har två aktiva lag; ett A-lag och ett B-lag. A-laget spelar matcher både inom Sverige och internationellt. B-laget spelar mest inom Sverige. Föreningen har också en juniorverksamhet tillsammans med roller derby-föreningen Västsvenska Roller Derby Sällskapet, för barn i åldrarna 7-16 år.

Aktiviteter: Sporten roller derby
Var: Sjumilahallen
Vem kan delta: Barn 7-16 år. Kvinnor och transpersoner 16 år och uppåt.
Startade: 2013
Kontakt: Se kontaktuppgifter här: www.dockcityrollers.se/contact

Vill din förening vara med?

Vill din förening vara med på hemsidan? Känner du till en förening i Biskopsgården som inte är med på hemsidan än? Kontakta oss!

kontakt@bibvannerna.se