HYRESGÄST

Lokala hyresgästföreningen Höstbo

Lokala hyresgästföreningen Höstbo är en av alla hyresgästföreningar som finns i Biskopsgården. Höstbo är till för personer som bor i hyreslägenhet på Höstvädersgatan.
LH Höstbo har funnits sedan 60-talet då hyresrätterna på Höstvädersgatan byggdes.
Förutom att hjälpa hyresgäster i frågor som rör deras boende, ordnar Höstbo sociala aktiviteter för alla som bor på Höstvädersgatan. Två gånger om året ordnar de bussresor till varuhuset i Ullared, och på sommaren ordnar de en resa till Skara Sommarland eller liknande. De ordnar också julbord med julmarknad och påsk- och julpyssel för barnen.
Varannan onsdag har de träffar i sin lokal då medlemmar kan komma och prata om viktiga frågor, eller bara umgås. De brukar även ha hamburgergrillning på sommaren.

Aktiviteter: Hjälper hyresgäster i tvister med hyresvärden, och ordnar sociala aktiviteter för hyresgästerna.
Var: Lokal på Höstvädersgatan 65
Vem kan delta: Alla som bor i hyresrätt på Höstvädersgatan
Startade: 1960-talet
Kontakt: Bert Grimhov, telefon: 0769132779. Mail: lhhostbo@outlook.com

Lokala hyresgästföreningen Långströmsgatan

Lokala hyresgästföreningen Långströmsgatan är en av alla hyresgästföreningar som finns i Biskopsgården. Hyresgästföreningen Långströmsgatan är till för personer som bor i hyreslägenhet på Långströmsgatan i Biskopsgården.
Hyresgästföreningen Långströmsgatan ordnar varje år Balderdagen tillsammans med fastighetsbolaget Balder som förvaltar hyresbostäderna på Långströmsgatan. Då ordnar de grillmat, bjuder på bullar och ser till att folk har en trevlig dag. De ordnar också aktiviteter för barnen, till exempel hopptält.
Föreningen har en egen lokal på Långströmsgatan 48. Där har de café varje onsdag kväll, dit medlemmar och boende i området är välkomna att umgås och ställa frågor till styrelsen.
Föreningen ordnar också flera andra aktiviteter under året. De arrangerar bussresor till Ullared, adventsfika, halloweenfest, disco för barn och julbort på Liseberg.

Aktiviteter: Aktiviteter för hyresgäster
Var: Långströmsgatan
Vem kan delta: Alla som bor i hyresrätt på Långströmsgatan
Startade: “Över 20 år sedan”
Kontakt: Ordförande Håkan Lindergren, telefon: 0708356172

Lokala hyresgästföreningen Klarvädersgatan
och Friskväderstorget

Lokala hyresgästföreningen Klarvädersgatan och Friskväderstorget är en av alla hyresgästföreningar som finns i Biskopsgården. Hyresgästföreningen är till för personer som bor i hyreslägenhet på Klarvädersgatan och Friskväderstorget.
Lokala hyresgästföreningen på Klarvädersgatan och Friskväderstorget sköter lokalen Solglimten på Byvädersgången 11. Där har de öppet hus för sina medlemmar och hyresgästerna varje onsdag. De har aktiviteter för barn från 5 år. De pysslar, målar, gör armband med pärlor. De vuxna kan samtidigt umgås med sina grannar. På torsdagar har de sykvällar för kvinnor. Hyresgäster på Klarvädersgatan och Friskväderstorget har möjlighet att låna lokalen Solglimten för barnkalas, fester och andra sammankomster. I vissa fall samarbetar också föreningen med andra lokala föreningar.

Aktiviteter: Aktivitetet för hyresgäster
Var: Lokalen Solglimten, Byvädersgången 11
Vem kan delta: Alla som bor på Klarvädersgatan och Friskväderstorget.
Startade: 1985
Kontakt: Gladys Velarde, telefon: 0722680363

Lokala hyresgästföreningen Väderil

Lokala hyresgästföreningen Väderil är en av alla hyresgästföreningar som finns i Biskopsgården. Hyresgästföreningen Väderil är till för personer som bor i hyreslägenhet på Väderilsgatan. De har hand om lokalen Fyren som har plats för 80 personer. Där har föreningen möten och ordnar olika aktiviteter. Till exempel porslinsmålning, sömnad och pyssel. De har också ett gym i lokalen som medlemmar kan använda.
Föreningen bjuder även in sina medlemmar till julbord, påskbord och midsommarfirande i lokalen.
Föreningen samarbetar också en del med hyresvärden Poseidon, till exempel genom att plantera blommor i området.

Aktiviteter: Aktiviteter för hyresgäster
Var: Väderilsgatan
Vem kan delta: Alla som bor i hyresrätt på Väderilsgatan.
Startade: För 60 år sedan
Kontakt: Annette Börjesson, mail: annette.bg@hotmail.com