A-Ö

Anatoliens kvinnor och ungdomsförening

Anatoliens kvinnor och ungdomsförening är en förening som har ett starkt band och gemenskap mellan generationer. De har som mål att stötta och vägleda familjer som behöver rådgivning. Ett urval bland föreningens aktiviteter är kulturevent, hantverk och matlagning- och sykurs. Föreläsningar, workshops, läxhjälp och språkträning (svenska och engelska) finns också med på agendan. Något utöver dessa som uppskattas av medlemmarna är deras festliga sammankomster, mamma och dotter-kvällar samt utflykter.

Aktiviteter: Bakning, sykurs, språkträning, sammankomster, mamma- och dotter-kvällar, föreläsningar, utflykter, läxhjälp
Var:
Föreningslokalen på Turbingatan 8
Vem kan delta:
Kvinnor, barn och unga
Startade:
Kontakt:
 Elif Eken, telefon: 0739827115. Mail: anatoliens_kvinnor@hotmail.com

Meeting Plays

Meeting Plays är en fri konst- och teaterverksamhet som skapar plats, utmanar strukturer och vill förändra samhället genom konst och kultur. Verksamheten har ca 3000 deltagare per år.
Sedan starten 2013 har Meeting Plays jobbat med konst- och kulturprojekt kopplade till specifika bostadsområden. De har tidigare skapat verksamhet i flera av Göteborgs stadsdelar och även i andra städer. Men sedan 2017 har Meeting Plays till största del varit i Biskopsgården, och här planerar de att stanna.

Aktiviteter: Center för communitykonst och -teater, med mötesplatser, skapande verkstäder, kulturskola, kurser, Kultur-camping, Kulturhus Ute, med mera.
Var: Lokalen Slottet på Friskväderstorget bredvid internationella förskolan samt på olika platser i området.
Vem kan delta: Alla
Startade: 2013
Kontakt: Maila kontakt@meetingplays.se, eller kom till lokalen Slottet

Västkurd BK

Västkurd BK är en fotbollsförening som har sina rötter i Biskopsgården. Klubben bildades 2013 som ett socialt projekt för ett erbjuda sysselsättning åt ungdomar, då grundarna såg ett behov av det i Biskopsgården. Föreningen gick då under namnet Västkurd FF och blev en förening där alla var välkomna oavsett fotbollskunskaper. 2016 blev klubben Västkurd BK, och rekryterade då spelare för att ta steget upp till division 6.
Under 2019 startade klubben en uppskattad barnverksamhet, som de hoppas kommer fortsätta växa.
Förutom fotbollen är Västkurd BK också engagerade genom att nattvandra i stadsdelen och skapa möten och samarbeten i syfte att skapa en tryggare stadsdel.

Aktiviteter: Fotboll
Var: Sälöfjordsplan, Södra Sälöfjordsgatan
Vem kan delta: Barn och vuxna som vill spela fotboll
Startade: 2013